انواع پنجره

پنجره دوجداره

 

هرچه از اهمیت پنجره ها در ساختمان بگوییم ، کم گفته ایم . پنجره ها مهمترین نقش را در میزان نورگیری مناسب ساختمان دارند و همچنین نقش انکار نشدنی در نمای بیرونی و درونی ساختمان دارند.

توصیه ما این است که نقش پنجره‌ها را در زندگیتان جدی بگیرید. و برای انتخاب آن به اندازه مبلمان و نما و لوستر منزلتان ، وسواس به خرج دهید. ما عقیده داریم که آگاهی قبل از هر انتخاب، مهمترین شرط است. به همین دلیل تلاش میکنیم تا در مقالات مختلف ، شما را با تمام جزییات مربوط به انواع پنجره ها آشنا کنیم.

در این مقاله سعی شده تا در مورد انواع مختلف پنجره صحبت کنیم.

اصلا انواع پنجره کدامند؟

در واقع پنجره یک محصول یک تکه و از قبل آماده نیست. پنجره شامل قطعات مختلفی است که با هم مونتاژ میشوند و محصول نهایی را میسازن. اگر بخوهیم مثال ملموسی بزنیم ، پنجره مثل یک لپ تاب یا کامپیوتر رومیزی از قظعات مختلفی ساخته شده که هر کدام از آنها را یک شرکتی که در آن زمینه متخصص است تولید میکنند ، ودر نهایت با مونتاژ و کنار هم قرار گرفتن آنها ، محصول نهایی آماده میشود.

قاب و پروفیل پنجره که بر اساس نوع ، خود آن دارای قطعاتی مثل گالوانیزه و گسگیت و سش و فریم و فرچه مویی و … می باشد ، شیشه که انواع مختلفی دارد ، یراق هم تنوع بسیار زیادی دارد ،  پس بهتر است انواع پنجره را بر اساس این قطعات ، دسته بندی کنیم:

فریم پنجره:

به طور عمده وقتی مردم از انواع پنجره صحبت می‌کنند ، منظورشان بیشتر جنس همین قاب و فریم  است. فریم‌ها در انواع آهنی ، چوبی، آلومینیومی، آلوود، pvc و upvc و غیره موجود هستند.

شیشه پنجره:

قسمت شیشه که مشخصا وظیفه عبور نور را دارد و علاوه بر جنس شیشه که خود انواع مختلفی از جمله سکوریت و ساده و دودی و رنگی و … دارد ، از نظر شکل جداره ها هم  در انواع تک‌جداره، دوجداره و هوشمند و… تولید می‌شود. که البته امروزه شیشه دوجداره رایج‌ترین آن‌ها است.

یراق آلات:

اگر بخواهیم نوع و نحوه باز و بسته شدن در و پنجره را بررسی کنیم یراق‌آلات بیش‌تر به باز و بسته شدن پنجره برمی‌گردد. تقسیم بندی اصلی یراق آلات ، طبق مدل‌های کشویی، یک طرف بازشو ،دوطرف باز شو ،چند حالته ها ، کلنگی، محوری و… یراق آلات متفاوت به کار برده می‌شود. علاوه بر این شرکت های مختلف  یراق آلاتی با متریال و شکل ظاهری متفاوتی تولید می کنند.

اجزای اصلی پنجره همین 3 مورد بالا هستند. در ادامه این موارد را با هم بررسی میکنیم.

کدام نوع پروفیل پنجره برای من مناسب است؟

شاید در نگاه اول مهم‌ترین بخش پنجره همین قاب و پروفیل آن باشد. در اینجا انواع پروفیل را به همراه مزایا و معایبشان شرح می‌دهیم تا با توجه به شرایط ساختمانتان بهترین انتخاب را داشته باشید.

در نگاه اول به انواع جنس اصلی پنجره که همان فریم و پروفیل آن است میپردازیم و در مورد معایب و مزایای هر کدام صحبت میکنیم:

پنجره چوبی

 

البته این به معنی منسوخ شدن پروفیل چوبی در ساختمان‌های امروزی نیست. این مدل پنجره حتی در ساختمان‌های مدرن هم کار شده و جلوه و اصالت خاصی به فضا بخشیده است. رنگ گرم و نوع بافت چوب، زیبایی خاصی دارد که می‌تواند با  توجه به سبک دکوراسیون شما مورد استفاده قرار بگیرد. فارغ از بحث زیبایی بهتر است خصوصیات پنجره‌ی چوبی را هم در دو دسته‌ی مزایا و معایب بررسی کنیم.

پنجره چوبی
پنجره چوبی

مزایای پنجره چوبی:

 

همان‌طور که می‌دانید چوب نارسانا است. این خاصیت کمک می‌کند تا اتلاف حرارت صورت نگیرد و به دلیل عایق حرارتی بودن، در مصرف انرژی صرفه جویی شود.

خاصیت رنگ‌پذیری چوب این امکان را ایجاد میکند  تا به هر رنگ دلخواهی ساخته شود.

قابلیت ساخت با شیشه دو جداره وجود دارد.

عایق صوتی است و در برار نور خورشید ه م مقاومت خوبی دارد.

معایب پنجره چوبی:

 

چوب در برابر حریق و آتش‌سوزی بسیار خطرناک است.

امکان پوسیدگی وخوردگی توسط حشرات، موریانه و… وجود دارد. البته امکان دارد در انواع باکیفیتتر چوب ، با زدن یک لایه محافظ این خطر به حداقل برسد.

قابلیت نفوذ آب دارد و به دلیل تغییر حالت، استفاده از پنجره چوبی در نقاط مرطوب توصیه نمی‌شود.(البته این مورد هم تا حدودی قابل اصلاح است)

مقاومت آن در برابر ضربه نسبتا کم است.

پنجره آهنی

امروزه استفاده از پنجره‌ی آهنی تقریبا منسوخ شده است. معایب پنجره آهنی به معایبش نمی ارزد و پروفیل‌های بسیار بهتری در بازار موجود هستند.

پنجره آهنی
پنجره آهنی

مزایای پنجره آهنی:

 

مقاومت در برابر ضربه

قابلیت رنگ‌پذیری

معایب پنجره آهنی:

 

پنجره‌ی آهنی وزن بسیار بالایی دارد. این خصوصیت ، حمل و نصب پنجره را دشوار می‌کند. و هم اینکه وزن کلی ساختمان را بالا میبرد و باعث عملکرد در برابر زلزله نامناسب می‌شود.

آهن در مقابل حرارت ، عایق نیست و باعث اتلاف انرژی می‌شود.

رطوبت و باران باعث زنگ زدگی و تخریب تدریجی پنجره آهنی می شود.

امکان درزگیری مناسب در پنجره های آهنی ، پایین است.

پنجره دوجداره آهنی کارآمد نخواهد بود ، چون آهن عایق صوت و حرارت نیست.

پنجره آلومینیومی

 

میتوان گفت از نظر تاریخی ، پنجره های آلومینیومی ، بین پنجره های چوبی و uPVC قرار دارد. پنجره های آلومینیومی بازار بسیار خوبی داشت و بعدها برای رفع معایب آن ، پنجره‌های آلومینیومی ترمال بریک ساخته شدند.

پنجره آلومینیومی تیلت اند ترن
پنجره آلومینیومی تیلت اند ترن

پنجره آلومینیومی ساده:

 

شاید مهمترین ویژگی پنجره های آلومینیومی ، وزن پایین آنهاست. این خصوصیت به فرآیند حمل و نصب کمک زیادی می‌کند. مقاومت و استحکام  بالای پنجره آلومینیومی در برابر شرایط رطوبت و باران هم نکته حائز اهمیتی است. به علاوه در صورت نیاز ، پروفیل آلومینیومی قابلیت ساخت فریم‌های کم‌حجم و نازک‌تری را هم دارد.

اما عیب بزرگ این نوع پنجره ، عدم کنترل حرارت است ، آلومینیوم اصلا عایق خوبی برای حرارت و صدا نیست!

برای رفع مشکل پنجره های آلومینیومی ، پنجره های ترمال برک ساخته شدند ، تا هم مزایای آلومینیوم حفظ شود و هم عیب بزرگ آن برطرف شود.

پنجره آلومینیومی ترمال بریک:

 

در این پنجره‌ها وجود لایه پلاستیکی EPDM بین دو فریم داخلی و خارجی در مقابل انتقال حرارت ، شکست به وجود می‌آورد. کلمه Thermal Break به عنوان شکست حرارتی معنا می‌شود. این پنجره‌ها عایق حرارتی دارند یعنی از دو فریم داخلی و خارجی تشکیل شده‌اند که توسط یک عایق پلاستیکی از هم جدا می‌شوند. در گذشته پنجره‌های آلومینیومی حرارت را بین داخل و خارج خانه منتقل می‌کردند، ولی در پنجره‌های ترمال بریک به واسطه ترکیب پلی آمید و آلومینیوم در تولید آنها این مشکل رفع شده است.

پنجره ترمال بریک
پنجره ترمال بریک

در واقع تیغه های پلی آمید ، یک حالت دوجداره را در داخل جداره پروفیل ایجاد می‌کنند.

پنجره pvc و upvc

این نوع از پنجره ها امروزه استفاده گسترده ای در صنعت ساختمان پیدا کرده اند. پروفیل‌های pvc و upvc مواد قابل بازیافتی هستند که برای طبیعت آسیب خاصی ایجاد نمی‌کنند. در حالت کلی upvc متریال بهبود یافته‌ی نوع pvc است. چرا که خاصیت انعطاف‌پذیر pvc را ندارد و همچنین عایق بهتری در برابر صدا و حرارت است.

پنجره دوجداره UPVC
پنجره دوجداره UPVC

در واقع تیغه های پلی آمید ، یک حالت دوجداره را در داخل جداره پروفیل ایجاد می‌کنند.

مزایای پنجره uPVC

بهترین نوع عایق شناخته می‌شود و سرما و گرما را کاملا حفظ می‌کند.

سبکی آن نصب آسانی به همراه دارد و وزن ساختمان را بالا نمی‌برد.

غیرقابل اشتعال است و در برابر حریق و آتش‌سوزی مقاومت بالایی دارد.

قابلیت تولید در طرح‌ها و رنگ‌های دلخواه شما را دارد.( با رنگ یا روکش لمینت)

در برابر حرارت انبساط و انقباض ندارد و این باعث باز و بسته شدن آسان می‌شود.

در برابر خوردگی، مواد شیمیایی و اشعه خورشید مقاوم است.

عمر بسیار بالایی دارد و نیازی به صرف هزینه سرویس و تعمیر ندارید.

مانع ورود آلودگی و گرد و غبار به داخل ساختمان می‌شود.

قدرت مکانیکی و استحکام بالایی دارد.

جذب آب ندارند و برای استفاده در مناطق مرطوب کاملا مناسب است.

هنگام طوفان و وزش باد سروصدا ایجاد نمی‌کند.

قابل شستشو می‌باشد.

معایب پنجره uPVC

تقریبا می توان گفت که این نوع پنجره معایب خاصی ندارد.

پنجره های آلوود

یکی دیگر از انواع پنجره‌ های ترکیبی هستند. همان‌طور که از اسم این متریال پیداست ، مواد استفاده شده در این پروفیل چوب و آلومینیم هستند(آلومینیوم+وود). این دو متریال مانند مکمل یکدیگر عمل می‌کنند، یعنی معایب یکی توسط دیگری برطرف می‌شود و در مجموع مزایا بالا می‌رود.

پنجره آلوود
پنجره آلوود

ترکیب این دو متریال به گونه‌ای است که لایه خارجی با آلومینیوم پوشانده خواهد شد تا در ارتباط مستقیم با شرایط جوی برف و باران و نور و … مقامت بالایی داشته باشد. و لایه درونی هم از چوب است که تمام ویژگی‌های عایق حرارت بودن و زیبایی طبیعی را داراست.

مزایای پنجره های آلوود

لایه چوب باعث عایق حرارت میشود.

لایه آلومینیوم در برار نور و حشرات و رطوبت مقاومت ایجاد میکند.

زیبایی و جلوه طبیعی

مقاومت در برابر ضربه

عایق صوتی

معایب پنجره های آلوود

درست همانند پروفیل‌های کامپوزیتی، در پنجره آلوود نیز معایب به کمک ترکیب چند متریال حل شده است.

انواع شیشه‌های پنجره

همانطور که اشاره کردیم ، شیشه هم از نظر جنس و متریال و هم از نظر شکل مونتاژ ، از موارد اصلی قابل بررسی در انواع پنجره است.

 

شیشه ساده (تک جداره):

این شیشه اولین و ساده‌ترین نوع برای استفاده در پنجره است. ضخامت شیشه ساده معمولا از ۲ تا ۲۰ میلیمتر تولید می‌شود. شیشه‌های تخت در انواع مشجر، رفلکس و … نیز موجودند.

از مدل‌های مشجر و طرح‌دار معمولا برای محدود کردن دید در نواحی خصوصی خانه استفاده می‌شود. مدل رفلکس و انعکاسی هم به کمک اضافه کردن یک ماده پوششی روی شیشه تخت ساخته می‌شود. این شیشه در روز نور خارجی را بازتاب داده و باعث کاهش نفوذ نور خورشید می‌شود و در شب به صورت برعکس همین حالت عمل می‌کند.

شیشه دوجداره
شیشه دوجداره

شیشه دوجداره:

بهترین انواع شیشه برای استفاده در ساختمان مدل‌های دو و حتی چند جداره هستند. مهم‌ترین برتری دوجداره‌ها نسبت به مدل‌های معمولی، مقاومت بسیار بالا در برابر حرارت و آلودگی صوتی است.

در شیشه‌ دو جداره، دو شیشه مجزا در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و در فضای بین آن‌ها هوای خنثی ، گاز آرگون یا خلاء تزریق شده است. نتیجه این سیستم گرمای بیشتر در زمستان، سرمای مطلوب در تابستان و عدم انتقال صوت است.

شیشه پنجره دوجداره
شیشه پنجره دوجداره

سایر انواع شیشه:

در کنار ۲ سبک شیشه پرکاربرد بالا، ‌مدل‌های دیگری از شیشه وجود دارند که می‌توانیم براساس محیط موردنظرمان از آن‌ها در ترکیب شیشه ساده یا دوجداره استفاده کنیم.

برای مثال شیشه مات شونده یا هوشمند با طلق PDLC که در آن به کار رفته، می‌تواند در کسری از ثانیه به کمک جریان برق مات یا براق شود کاربرد این شیشه برای ایجاد حریم خصوصی است.

شیشه سکوریت با حرارت دادن در فرآیند ساخت، به مقاومت بسیار بالایی می‌رسد و به نوعی شیشه نشکن به حساب می‌آید.

شیشه لمینت نوع دیگری است که در ساختار خود لایه‌ای تلق مانند دارد و این لایه باعث می‌شود در هنگام شکستن با الگویی عنکبوتی بشکند و تکه‌های شیشه پرت نشود.

انواع یراق آلات پنجره

همان‌طور که اشاره کردیم یراق آلات از نظر تنوع و خواص متریال به بررسی چندانی نیاز ندارد و تنها مورد قابل توجه آن در مدل باز و بسته شدن پنجره است. پنجره شما طبق کاربری فضا، سبک دکوراسیون و سلیقه شخصی می‌شود حالت‌های متفاوتی داشته باشد. که پرکاربردترین آن‌ها به صورت زیر هستند.

 

یراق پنجره
یراق پنجره

بازشوی یک طرفه

 باز و بسته شدن در یک جهت و به صورت افقی است.

بازشوی دو حالته

 باز شدن هم به صورت افقی و هم عمودی

بازشوی دولنگه

 باز و بسته شدن از هر دو طرف در محور افقی

بازشوی کشویی

 به صورت ریلی در دو جهت چپ و راست

بازشوی آرکادئونی

 برای استفاده از فضاهایی با عرض کافی

بازشوی کلنگی

به صورت عمودی از بالا به پایین یا بلعکس

بازشوی محوری

مناسب برای پنجره‌های دایره‌ای